گفت ‌و گو با بهرام حميدي، مديركل صداوسيماي مركز مازندران

توجه به ظرفيت هاي بومي در برنامه هاي استاني
بهرام حميدي متولد 1335 در شهرستان قائمشهر و داراي مدرك كارشناسي گرايش كارگرداني (دانشكده صدا و سيما) است.حميدي  سال‌ها در حوزه‌هاي مختلف مديريتي از جمله مديرتوليد سيما، معاون سيما، مديراطلاعات و اخبارمركز مازندران، مديركل اطلاعات و اخبارسازمان، قائم مقام شبكه خبر و مديركل آذربايجان شرقي فعاليت داشته و در حال حاضر مديركل صداوسيماي مركز مازندران است.
فعاليت صدا و سيماي مركز مازندران از كي آغاز شده است؟
صداي مركز مازندران كار خود را در تاريخ 17 تير 1349 با عنوان راديو ساري با داشتن فرستنده‌اي يك كيلو واتي در شهر ساري آغاز كرد. اما تمام برنامه‌هاي آن در قالب كارهاي خبري بوده و از سال 1354 با نصب فرستنده پرقدرت 10 كيلو واتي در خزرآباد 85 درصد از شهرهاي استان زيرپوشش برنامه‌هاي صدا قرار گرفت.
در مردادماه سال 1375 شبكه پيام كارش را آغاز كرد و تير 1376 شروع به كار شبكه استاني صداي مركز مازندران است كه به‌طور ميانگين با 14 ساعت توليد و پخش برنامه در روز با پوشش 99 درصد در استان، به فعاليت و برنامه‌سازي مشغول بوده است.
شبكه استاني سيماي مركز مازندران به عنوان چهارمين مركز استاني كار خود را از سال 1350 با پوشش برنامه‌هاي استان مازندران از طريق فرستنده سوردار عملي كرد و سال 1354 سيماي مركز با نصب فرستنده‌هاي تلويزيوني پرقدرت، كم قدرت و تكراركننده‌هاي متفاوت در نقاط مختلف استان پيشرفت چشمگيري داشت. تلويزيون مركز مازندران تا سال 1364 برنامه‌هاي خود را به‌صورت سياه و سفيد از يك استوديوي كوچك پخش مي‌كرد و سال 1368 با توانايي توليد و پخش برنامه‌هاي رنگي به بهره‌برداري كامل رسيد. پس از استان‌هاي اصفهان و خراسان، شبكه استاني مركز مازندران در 26 فروردين 1377 مصادف با عيد غديرخم با تعهد 1029 ساعت و توليد و پخش روزانه بيش از 8 ساعت برنامه افتتاح شد.
در ساليان گذشته، راديويي در چالوس با عنوان راديو دريا فعال بود كه نياز ايرانگردان را درفصل تابستان تامين مي‌كرد. وضعيت اين راديو چگونه است و براي آن در تابستان سال جاري چه برنامه‌اي داريد؟
راديو دريا در سال‌هاي بعداز انقلاب در فصل تابستان فعال بود و برنامه‌اي بانام گلبانگ ساحل پخش مي‌شد؛ اما چند سالي است كه از آن استفاده نمي‌شود.
در تابستان سال جاري هم به خاطر وجود ماه مبارك رمضان در صورت تصويب طرح گلبانگ ساحل كمتر از 40 روز قبل از شروع ماه مبارك و كمتر از 20 روز بعد از ماه مبارك برنامه خواهيم داشت. اما درخصوص توليد و پخش برنامه گلبانگ ساحل ازراديو دريا هنوز تصميمي اتخاذ نشده است.
راديو مازندران ساليان گذشته همواره يكي از شبكه‌هاي موفق در بين استان ها، جشنواره‌ها وجذب مخاطبان بوده است. علت اين موفقيت چيست؟
دليل توفيقات مكرر صداي مركزمازندران در جشنواره‌هاي مختلف توجه به قابليت‌ها و توانمندي‌هاي فرهنگي و بومي استان در توليد برنامه، حركت در جهت توليد برنامه با نظر مخاطبان، آموزش مستمر تئوري و عملي عوامل برنامه‌ساز، جدي گرفتن نظارت و ارزيابي برنامه‌ها، مشورت با كارشناسان خارج از سازمان و استفاده از نظرهاي آنها درارائه طرح واجراي آنها، توجه به مسائل معيشتي كاركنان برنامه‌ساز و تعامل با بخش‌هاي پشتيباني داخل مركز براي حمايت هر چه بهتر و بيشتر از توليدات راديويي است.
چرا توليدات تلويزيون مركز به اندازه راديو درخشش نداشته است؟ چه برنامه‌هايي براي ارتقاي كيفي آن داريد؟
تفاوت كار در راديو و تلويزيون كاملا محسوس است. طيف مخاطبان راديو با مخاطبان تلويزيون كاملا فرق دارد و برنامه‌سازي درراديو به فاكتورهاي كمتري نياز دارد.
با همين وجود ارتقاي كيفي توليدات تلويزيوني مركز در سال‌هاي اخير كاملا محسوس است، اما براي كيفي‌تر كردن آنها بايد شرايط و امكانات توليد را در مراكز تسهيل كرد و نيروهاي انساني مراكز را آموزش داد.
ديدگاه مركز در بهره‌گيري از عوامل توليدي كيفي، كاربلد و هنرمند بازنشسته چگونه است؟
از نظر مركز مازندران نيروي توليدي بازنشسته وجود ندارد و بايد دركنار جوان‌ترها از تجربه اين هنرمندان نيز استفاده كرد و حتي در صورت تمايل شخصي فرد بازنشسته، همه تلاش‌ها در راستاي استفاده از ايده‌ها، انديشه‌ها و توان همكار بازنشسته به كار گرفته خواهد شد. همچنين مركز در فكر ارائه كارهاي فاخر و در شأن مردم شهيدپرور مازندران است، بنابراين هر كسي كه مي‌تواند كار حرفه‌اي توام با اخلاق حرفه‌اي را در توليدات راديويي و تلويزيوني به كار گيرد، مركز با كمال ميل از آنها استفاده مي‌كند.
شما تا چه اندازه و چگونه از نيروهاي جوان با استعداد بهره مي‌گيريد؟
نيروي جوان موتور محركه مركز مازندران است و خلاقيت و نوآوري جزو تفكيك‌ناپذير از كاركرد و انتظار از جوان است. در مركز مازندران جوانان كنار با تجربه‌ها و همراه با آنها كار مي‌كنند. به اين شكل انتقال اطلاعات و تجربه‌ها به كاربردي‌ترين شكل انجام مي‌شود كه حتي بخشي از نيروهاي مركز كه در كسوت تهيه‌كننده راديو و توليد برنامه همكاري مي‌كنند از قشر جوان هستند و ديگران نيز از شور ونشاط جواني جوانان بهره‌ مي‌گيرند.
نمود بارز طبيعت زيبا وجذاب در ايران، استان مازندران است. چرا اين زيبايي‌هاي بكر و ديدني به شيوه‌ها و ساختارهاي متفاوت در شبكه‌هاي سراسري كمتر ديده مي‌شود؟
متاسفانه مشكلات مازندران در زير برگ سبز جنگل وآبي دريا پنهان شد. همه ساله گردشگران زيادي وارد استان مي‌شوند و از نعمت خدادادي بهره مي‌گيرند. اين كار بايد بر اقتصاد استان تاثيرداشته باشد.
ولي متاسفانه اين‌طور نشده و آسيب‌هاي جدي نيز نصيب مازندران مي‌شود. مثل زباله كه معضل استان است. اما در صداوسيماي مازندران بارها توليداتي با رويكرد پرداختن به طبيعت مازندران تهيه و پخش شده و از سوي ديگر وله‌هاي تصويري و مستند‌هاي زيادي از طبيعت اين دريا توليد و به شبكه‌هاي سراسري ارسال شده است. اما اين‌كه چرا توليدات در شبكه‌هاي سراسري كمتر پخش مي‌شود را بايد از مسوولان اين شبكه‌ها پرسيد.
برنامه‌ريزي مركز در سال جاري براي توليد آثار نمايشي در ساختارهاي مستند، انيميشن، سريال و فيلم تلويزيوني چيست؟
در سال جاري سيماي شبكه طبرستان، توليد انيميشن 13 قسمتي به نام محيط‌بانان، مستند جنگل مازندران در 13 قسمت 30 دقيقه‌اي و 3 تله فيلم به نام‌هاي ريشه در آسمان، جاده‌هاي تاريك و روشن و شهيد بصير و 2 سريال به نام‌هاي گرگ و ميش و مرواريد سياه و... را دردست ساخت دارد.
گفت‌وگو را با نكات گفته نشده به پايان ببريد.
با نگاهي گذرا به تاريخچه فرهنگي و اجتماعي مازندران در مي‌يابيم اين استان مهد تمدن بشري و سرزمين علويان و مرعشيان، داراي تاريخچه بسيار كهن و فراز و نشيب‌ها و حوادث متعدد و همچنين سرشار از استعدادهاي ويژه به لحاظ جغرافيايي، اجتماعي، علمي و فرهنگ بومي بوده است كه هريك از اينها خود به بحث و بررسي جدا گانه‌اي نياز دارد.
اما اين‌كه چرا ما در ساخت برنامه‌هاي بومي و محلي تلويزيوني كمتر موفق بوده‌ايم، به برخي موارد و مشكلات اشاره مي‌كنم. استادان اهل فن و محققان و پژوهشگران در سطوح دانشگاهي و مراكز علمي، چه خوب بود ضمن پرداختن به موضوع تاريخ كهن مازندران، نگاه پژوهشگرانه و تحقيقاتي خود را كمي ريشه‌اي‌تر و عميق‌تر مي‌كردند تا بازخورد و نتيجه‌اي كه از آن تحقيقات حاصل مي‌شد، مي‌توانست نيازهاي مردم جامعه و مخاطبان استان را تأمين كند و رسانه استاني نيز بسهولت و با رجوع به آن مستندات، برنامه‌هاي مخاطب محور و با غناي محتوايي بيشتر را توليد و پخش مي‌كرد. همچنين نبود امكانات و عدم همكاري لازم برخي مسوولان ذي‌ربط استان، خود دليلي بر كندي روند تهيه اين‌گونه برنامه‌هاست.
بتازگي صدا و سيماي مازندران با تشكيل اتاق فكر و با حضور كارشناسان خبره و اهل نظر، به يك‌سري اطلاعات و مستندات مبتني بر واقعيات و صداقت دست يافته كه اين كار هم سال 1389 با توليد 3 سريال و 2 فيلم سينمايي آغاز شد و اين نشان مي‌دهد مركز مازندران به سمت ارتقاي كيفي و محتوايي شبكه پيش رفته و امسال نيز كه به سال جهاد اقتصادي نام گرفته تمام توان خود را براي ارائه و ساخت توليدات برنامه‌هايي با هدف تاريخي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي به كار بسته است.

19 سردار شهید مازنی

«19سردار» یابه عبارتی «یکی از هزاران» که با حضور دکتر طهماسبی معاون اموراستانهای سازمان صداوسیما کلید خورد، کاری است از رحمان قدمی و ابوالقاسم عبداللهی که به تهيه کنندگی علی صادقی وصداهایی از مهدی اوشیب نتاج در 19 قسمت 30 دقیقه ای از صدای مرکز مازندران در حال تولید است.
به گزارش روابط عمومي رسانه ملي،‌ نمایش رادیویی یکی از هزاران که به معرفی فرازهایی از زندگی و مبارزات 19 سردار شهید استان مازندران می پردازد، درهرقسمت از هر شهرستان یک سردار شهید انتخاب و برمبنای زندگی و حماسه های او به نمایش در می آید.
دراین نمایش ارزشی وفا مصطفی پور، عاطفه مکاری، رضا اخروی و مینا اسداللهی قلم فرسایی می کنند. ابوالقاسم عبداللهی نیز روایت گر این مجموعه است و افکتورهای این نمایش 19 قسمتی نرگس موسی پور و مبین بوی افراز هستند. و مهران زنجانی، سکینه میرمعصوم، کیومرث حنیفی، مهدی رضایی، مبین بوی افراز، مریم آقاجانی، مائده باقری و . . . دراین مجموعه ایفای نقش می کنند.

نشاط و شادابی در "صبح مازندران"

«صبح مازندران» عنوان برنامه ای است که هر روز از ساعت 7:10 الی 8 بامداد به مدت 50 دقیقه با هدف اطلاعاتی و آموزشی وموضوع فرهنگی، روزهای زوج به زبان فارسی و روزهای فرد به گویش مازندرانی از صدای مرکز مازندران بصورت زنده پخش می شود.
به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، ویژه برنامه صبح که به منظور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی پخش می شود، با ابزار خاص رادیویی (موسیقی شاد صحبگاهی، وله) و آیتم های خاصی چون: دعای صحبگاهی و قصه های کوتاه، سعی در ایجاد شور و نشاط برای هم استانی های عزیز دارد.
این برنامه شامل بخشهایی چون: سلام اول، متن، گزارش مردمی، صبح و مدرسه، ورزش، صبح و خبرهای استان، صبح و لحظه ها، صبح و جاده ها، موسیقی بی کلام و با کلام، تلفن شنوندگان(دوستان همراه)وبحث کارشناسی است.
تهيه کنندگان این برنامه رمضان کریمی نیا، محسن اکبرپور و نويسندگان: علی حسن نژاد، معصومه همتی، اعظم پیشنماز زاده، گزارشگران: غلامرضا علی نژاد، کریم سلمان پور، عسگری امینی، گویندگان: معصومه همتی، رحمان قدمی، کاظم سورتچی و صدابرداران: شهرام حق شناس، سامی یوسفی، مهدی اوشیب نتاج، سیدرضا میرقربان نژاد، عاطفه ذبیح الله پور ازجمله دست اندرکاران این برنامه هستند.

مستند "یک منهای دو" از سیمای تبرستان پخش می شود

فیلم کوتاه مستند داستانی یک منهای دو، به زودی از شبکه استانی تبرستان و نیز یکی از شبکه های سراسری پخش می شود.
کارگردان این مجموعه در گفتگو با خبرنگاران در بهشهر اظهار داشت: ساخت فیلم کوتاه مستند داستانی یک منهای دو، بزودی از شبکه استانی و سراسری پخش می شود.
ابراهیم عمادی با اشاره به اینکه موضوع این فیلم کوتاه در مورد تالاسمی است افزود: این فیلم کوتاه با همکاری پنج بازیگر و به تهیه کنندگی میترا روحی منش و فیلمبرداری یاسر طالبی ساخته شد.
عمادی با بیان اینکه ساخت فیلم کوتاه یک منهای دو، یک ماه زمان برده است، تصریح کرد: فیلم کوتاه یک منهای دو در مرحله صداگذاری است و پس از آماده شدن از شبکه استانی و سراسری پخش خواهد شد.
وی تصریح کرد: ساختمان 85، درچشم باد، کوی دامون، آژانس دوستی، محاکمه، تله فیلم یک روز در اردو از جمله سریال های ساخته شده بنده است.
وی از حضور خود در سریالهایی چون مارمولک، باغ کندلوس خبر داد و گفت: اثر گذاری یک فیلم بیشتر از یک گفتگو و مصاحبه بر روی مخاطبان است.
مازندران دارای کارگردانان و هنرمندان مطرحی در حوزه فیلمسازی مستند است.

کار در رسانه خرد جمعی را می طلبد

دکتر طهماسبی معاون امور استانهای سازمان در جمع معاونین و مدیران مرکز درجلسه شورای مدیران، کار در رسانه را کار تیمی و گروهی دانست واظهار داشت: اگر کار دررسانه همراه با خرد جمعی نباشد، آن کار پشتوانه محکم و خوبی نخواهد داشت. معاون اموراستانهای سازمان توجه به حوزه تولید را از اهداف و برنامه های اولویت بندی شده سازمان یاد کرد و گفت: تحقق اهداف سازمان بیشتر درحوزه تولید نمود پیدامی کند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملي،‌  دکتر طهماسبی انتقال پیام به مخاطب و تغییر در رفتار مخاطب در امور اجتماعی و شخصی را مهم و جزو اهداف نهایی و غایی یک رسانه برشمرد وتصریح کرد: هیچ کاری در رسانه بدون هدف نیست و اهداف باید در قدم اول از یک ایده و سوژه برخوردار باشد و با خلاقیت خود آن را پخته و مورد بهره برداری قرار دهیم. وی افزود: بالا بردن سطح آگاهی مردم در حوزه فرهنگی از جمله اهداف یک برنامه ساز دررسانه است.
ادامه نوشته

برنامه های سیمای تبرستان 20 ساعته می شود

بهرام حمیدی مدیرکل شبکه تبرستان با بیان اینکه روز سوم خرداد سیمای مرکز رسماً کار خود را با 20 ساعت برنامه آغاز خواهد کرد، گفت: رسانه استانی با پیروی از منویات مقام معظم رهبری و تأسی از رهنمودهای ریاست سازمان و اهداف سازمانی و با تلاشی بی وقفه برنامه سازان شبکه تبرستان، در راستای توسعه استان و رفع مطالبات هم استانی ها گام های موثری برخواهند داشت.
حمیدی با اشاره به وجود بسیاری از ظرفیت ها و استعداد های طبیعی استان که خود جزو لوکیشن های بسیار زیبا دراین استان است، خواستار توجه و بکارگیری یک برنامه ساز از این موقعیت جغرافیایی در تولید برنامه ها شد.
http://mazandaran-tv.orq.ir

برنامه های در حال پخش

 

 

 

برنامه های در دست ساخت

 

 

 

برنامه های آرشیوی

 

 

 

معارفه مدیران معاونت اطلاعات و برنامه ریزی مرکز مازندران

به گزارش روابط عمومی شبکه تبرستان، بهرام حمیدی مدیرکل صداوسیمای مازندران، درمراسم معارفه مدیران جدید حوزه معاونت برنامه ریزی و نظارت گفت: مرتفع کردن توقعات مرکز و سازمان به نحو شایسته، استفاده از تجربیات گذشته در جهت رشد و تعالی حوزه مربوطه ومرکز، ایجاد فضای همدلی وصمیمیت در محیط کارواحترام به همه برنامه سازان با سعه صدرازجمله انتظارات مرکز از مدیران حوزه معاونت برنامه ریزی ونظارت است. وی اظهارداشت: مدیران باید با پیروی از اهداف نظام و منویات مقام معظم رهبری وسیاستهای ریاست سازمان در خدمت همکاران و برنامه سازان مرکزدر جهت برنامه سازی درراستای توسعه استان باشند.
گفتنی است: درپی انتصاب مهندس سیدحسن حسینی به معاون برنامه ریزی و نظارت شبکه تبرستان و براساس تغییر ساختار حوزه مدیریت اطلاعات و برنامه ریزی مرکز به معاونت برنامه ریزی و نظارت صداوسیمای مازندران، به پیشنهاد مهندس حسینی و طی حکمی  از سوی بهرام حمیدی  مدیرکل مرکز، فرج اله مهدوی به سمت مدیرطرح و برنامه ریزی و رضا محمدعلی نیا اطاقسرا به سمت مدیراطلاعات و ارزیابی عملکرد مرکز منصوب شدند.
شایان ذکراست: رضا محمدعلی نیا اطاقسرا دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت برنامه ریزی است که از سال 76 وارد مرکز شد و به مدت 14 سال درسمت کارشناس سیستم اطلاعات و برنامه ریزی و جانشین مدیراطلاعات و برنامه ریزی مرکز مشغول خدمت بود.  و فرج اله مهدوی نیز با راه اندازی تله تکست مرکز مشغول خدمت در صداوسیمای تبرستان شد. به مدت یک سال ونیم نیز مدیرروابط عمومی و مسئول اطلاعات وبرنامه ریزی شبکه پیام سیما درتهران و همچنین تهیه کننده برنامه های سیاسی مرکز مازندران و مدیرباشگاه خبرنگاران جوان مرکز را می توان از سوابق خدمتی وی نام برد.