گفت و گو با بهرام حميدي، مديركل صداوسيماي مركز مازندران
توجه به ظرفيت هاي بومي در برنامه هاي استاني
بهرام حميدي متولد 1335 در شهرستان قائمشهر و داراي مدرك كارشناسي گرايش كارگرداني (دانشكده صدا و سيما) است.حميدي سالها در حوزههاي مختلف مديريتي از جمله مديرتوليد سيما، معاون سيما، مديراطلاعات و اخبارمركز مازندران، مديركل اطلاعات و اخبارسازمان، قائم مقام شبكه خبر و مديركل آذربايجان شرقي فعاليت داشته و در حال حاضر مديركل صداوسيماي مركز مازندران است.
فعاليت صدا و سيماي مركز مازندران از كي آغاز شده است؟
صداي مركز مازندران كار خود را در تاريخ 17 تير 1349 با عنوان راديو ساري با داشتن فرستندهاي يك كيلو واتي در شهر ساري آغاز كرد. اما تمام برنامههاي آن در قالب كارهاي خبري بوده و از سال 1354 با نصب فرستنده پرقدرت 10 كيلو واتي در خزرآباد 85 درصد از شهرهاي استان زيرپوشش برنامههاي صدا قرار گرفت.
در مردادماه سال 1375 شبكه پيام كارش را آغاز كرد و تير 1376 شروع به كار شبكه استاني صداي مركز مازندران است كه بهطور ميانگين با 14 ساعت توليد و پخش برنامه در روز با پوشش 99 درصد در استان، به فعاليت و برنامهسازي مشغول بوده است.
شبكه استاني سيماي مركز مازندران به عنوان چهارمين مركز استاني كار خود را از سال 1350 با پوشش برنامههاي استان مازندران از طريق فرستنده سوردار عملي كرد و سال 1354 سيماي مركز با نصب فرستندههاي تلويزيوني پرقدرت، كم قدرت و تكراركنندههاي متفاوت در نقاط مختلف استان پيشرفت چشمگيري داشت. تلويزيون مركز مازندران تا سال 1364 برنامههاي خود را بهصورت سياه و سفيد از يك استوديوي كوچك پخش ميكرد و سال 1368 با توانايي توليد و پخش برنامههاي رنگي به بهرهبرداري كامل رسيد. پس از استانهاي اصفهان و خراسان، شبكه استاني مركز مازندران در 26 فروردين 1377 مصادف با عيد غديرخم با تعهد 1029 ساعت و توليد و پخش روزانه بيش از 8 ساعت برنامه افتتاح شد.
در ساليان گذشته، راديويي در چالوس با عنوان راديو دريا فعال بود كه نياز ايرانگردان را درفصل تابستان تامين ميكرد. وضعيت اين راديو چگونه است و براي آن در تابستان سال جاري چه برنامهاي داريد؟
راديو دريا در سالهاي بعداز انقلاب در فصل تابستان فعال بود و برنامهاي بانام گلبانگ ساحل پخش ميشد؛ اما چند سالي است كه از آن استفاده نميشود.
در تابستان سال جاري هم به خاطر وجود ماه مبارك رمضان در صورت تصويب طرح گلبانگ ساحل كمتر از 40 روز قبل از شروع ماه مبارك و كمتر از 20 روز بعد از ماه مبارك برنامه خواهيم داشت. اما درخصوص توليد و پخش برنامه گلبانگ ساحل ازراديو دريا هنوز تصميمي اتخاذ نشده است.
راديو مازندران ساليان گذشته همواره يكي از شبكههاي موفق در بين استان ها، جشنوارهها وجذب مخاطبان بوده است. علت اين موفقيت چيست؟
دليل توفيقات مكرر صداي مركزمازندران در جشنوارههاي مختلف توجه به قابليتها و توانمنديهاي فرهنگي و بومي استان در توليد برنامه، حركت در جهت توليد برنامه با نظر مخاطبان، آموزش مستمر تئوري و عملي عوامل برنامهساز، جدي گرفتن نظارت و ارزيابي برنامهها، مشورت با كارشناسان خارج از سازمان و استفاده از نظرهاي آنها درارائه طرح واجراي آنها، توجه به مسائل معيشتي كاركنان برنامهساز و تعامل با بخشهاي پشتيباني داخل مركز براي حمايت هر چه بهتر و بيشتر از توليدات راديويي است.
چرا توليدات تلويزيون مركز به اندازه راديو درخشش نداشته است؟ چه برنامههايي براي ارتقاي كيفي آن داريد؟
تفاوت كار در راديو و تلويزيون كاملا محسوس است. طيف مخاطبان راديو با مخاطبان تلويزيون كاملا فرق دارد و برنامهسازي درراديو به فاكتورهاي كمتري نياز دارد.
با همين وجود ارتقاي كيفي توليدات تلويزيوني مركز در سالهاي اخير كاملا محسوس است، اما براي كيفيتر كردن آنها بايد شرايط و امكانات توليد را در مراكز تسهيل كرد و نيروهاي انساني مراكز را آموزش داد.
ديدگاه مركز در بهرهگيري از عوامل توليدي كيفي، كاربلد و هنرمند بازنشسته چگونه است؟
از نظر مركز مازندران نيروي توليدي بازنشسته وجود ندارد و بايد دركنار جوانترها از تجربه اين هنرمندان نيز استفاده كرد و حتي در صورت تمايل شخصي فرد بازنشسته، همه تلاشها در راستاي استفاده از ايدهها، انديشهها و توان همكار بازنشسته به كار گرفته خواهد شد. همچنين مركز در فكر ارائه كارهاي فاخر و در شأن مردم شهيدپرور مازندران است، بنابراين هر كسي كه ميتواند كار حرفهاي توام با اخلاق حرفهاي را در توليدات راديويي و تلويزيوني به كار گيرد، مركز با كمال ميل از آنها استفاده ميكند.
شما تا چه اندازه و چگونه از نيروهاي جوان با استعداد بهره ميگيريد؟
نيروي جوان موتور محركه مركز مازندران است و خلاقيت و نوآوري جزو تفكيكناپذير از كاركرد و انتظار از جوان است. در مركز مازندران جوانان كنار با تجربهها و همراه با آنها كار ميكنند. به اين شكل انتقال اطلاعات و تجربهها به كاربرديترين شكل انجام ميشود كه حتي بخشي از نيروهاي مركز كه در كسوت تهيهكننده راديو و توليد برنامه همكاري ميكنند از قشر جوان هستند و ديگران نيز از شور ونشاط جواني جوانان بهره ميگيرند.
نمود بارز طبيعت زيبا وجذاب در ايران، استان مازندران است. چرا اين زيباييهاي بكر و ديدني به شيوهها و ساختارهاي متفاوت در شبكههاي سراسري كمتر ديده ميشود؟
متاسفانه مشكلات مازندران در زير برگ سبز جنگل وآبي دريا پنهان شد. همه ساله گردشگران زيادي وارد استان ميشوند و از نعمت خدادادي بهره ميگيرند. اين كار بايد بر اقتصاد استان تاثيرداشته باشد.
ولي متاسفانه اينطور نشده و آسيبهاي جدي نيز نصيب مازندران ميشود. مثل زباله كه معضل استان است. اما در صداوسيماي مازندران بارها توليداتي با رويكرد پرداختن به طبيعت مازندران تهيه و پخش شده و از سوي ديگر ولههاي تصويري و مستندهاي زيادي از طبيعت اين دريا توليد و به شبكههاي سراسري ارسال شده است. اما اينكه چرا توليدات در شبكههاي سراسري كمتر پخش ميشود را بايد از مسوولان اين شبكهها پرسيد.
برنامهريزي مركز در سال جاري براي توليد آثار نمايشي در ساختارهاي مستند، انيميشن، سريال و فيلم تلويزيوني چيست؟
در سال جاري سيماي شبكه طبرستان، توليد انيميشن 13 قسمتي به نام محيطبانان، مستند جنگل مازندران در 13 قسمت 30 دقيقهاي و 3 تله فيلم به نامهاي ريشه در آسمان، جادههاي تاريك و روشن و شهيد بصير و 2 سريال به نامهاي گرگ و ميش و مرواريد سياه و... را دردست ساخت دارد.
گفتوگو را با نكات گفته نشده به پايان ببريد.
با نگاهي گذرا به تاريخچه فرهنگي و اجتماعي مازندران در مييابيم اين استان مهد تمدن بشري و سرزمين علويان و مرعشيان، داراي تاريخچه بسيار كهن و فراز و نشيبها و حوادث متعدد و همچنين سرشار از استعدادهاي ويژه به لحاظ جغرافيايي، اجتماعي، علمي و فرهنگ بومي بوده است كه هريك از اينها خود به بحث و بررسي جدا گانهاي نياز دارد.
اما اينكه چرا ما در ساخت برنامههاي بومي و محلي تلويزيوني كمتر موفق بودهايم، به برخي موارد و مشكلات اشاره ميكنم. استادان اهل فن و محققان و پژوهشگران در سطوح دانشگاهي و مراكز علمي، چه خوب بود ضمن پرداختن به موضوع تاريخ كهن مازندران، نگاه پژوهشگرانه و تحقيقاتي خود را كمي ريشهايتر و عميقتر ميكردند تا بازخورد و نتيجهاي كه از آن تحقيقات حاصل ميشد، ميتوانست نيازهاي مردم جامعه و مخاطبان استان را تأمين كند و رسانه استاني نيز بسهولت و با رجوع به آن مستندات، برنامههاي مخاطب محور و با غناي محتوايي بيشتر را توليد و پخش ميكرد. همچنين نبود امكانات و عدم همكاري لازم برخي مسوولان ذيربط استان، خود دليلي بر كندي روند تهيه اينگونه برنامههاست.
بتازگي صدا و سيماي مازندران با تشكيل اتاق فكر و با حضور كارشناسان خبره و اهل نظر، به يكسري اطلاعات و مستندات مبتني بر واقعيات و صداقت دست يافته كه اين كار هم سال 1389 با توليد 3 سريال و 2 فيلم سينمايي آغاز شد و اين نشان ميدهد مركز مازندران به سمت ارتقاي كيفي و محتوايي شبكه پيش رفته و امسال نيز كه به سال جهاد اقتصادي نام گرفته تمام توان خود را براي ارائه و ساخت توليدات برنامههايي با هدف تاريخي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي به كار بسته است.
بهرام حميدي متولد 1335 در شهرستان قائمشهر و داراي مدرك كارشناسي گرايش كارگرداني (دانشكده صدا و سيما) است.حميدي سالها در حوزههاي مختلف مديريتي از جمله مديرتوليد سيما، معاون سيما، مديراطلاعات و اخبارمركز مازندران، مديركل اطلاعات و اخبارسازمان، قائم مقام شبكه خبر و مديركل آذربايجان شرقي فعاليت داشته و در حال حاضر مديركل صداوسيماي مركز مازندران است.
فعاليت صدا و سيماي مركز مازندران از كي آغاز شده است؟
صداي مركز مازندران كار خود را در تاريخ 17 تير 1349 با عنوان راديو ساري با داشتن فرستندهاي يك كيلو واتي در شهر ساري آغاز كرد. اما تمام برنامههاي آن در قالب كارهاي خبري بوده و از سال 1354 با نصب فرستنده پرقدرت 10 كيلو واتي در خزرآباد 85 درصد از شهرهاي استان زيرپوشش برنامههاي صدا قرار گرفت.
در مردادماه سال 1375 شبكه پيام كارش را آغاز كرد و تير 1376 شروع به كار شبكه استاني صداي مركز مازندران است كه بهطور ميانگين با 14 ساعت توليد و پخش برنامه در روز با پوشش 99 درصد در استان، به فعاليت و برنامهسازي مشغول بوده است.
شبكه استاني سيماي مركز مازندران به عنوان چهارمين مركز استاني كار خود را از سال 1350 با پوشش برنامههاي استان مازندران از طريق فرستنده سوردار عملي كرد و سال 1354 سيماي مركز با نصب فرستندههاي تلويزيوني پرقدرت، كم قدرت و تكراركنندههاي متفاوت در نقاط مختلف استان پيشرفت چشمگيري داشت. تلويزيون مركز مازندران تا سال 1364 برنامههاي خود را بهصورت سياه و سفيد از يك استوديوي كوچك پخش ميكرد و سال 1368 با توانايي توليد و پخش برنامههاي رنگي به بهرهبرداري كامل رسيد. پس از استانهاي اصفهان و خراسان، شبكه استاني مركز مازندران در 26 فروردين 1377 مصادف با عيد غديرخم با تعهد 1029 ساعت و توليد و پخش روزانه بيش از 8 ساعت برنامه افتتاح شد.
در ساليان گذشته، راديويي در چالوس با عنوان راديو دريا فعال بود كه نياز ايرانگردان را درفصل تابستان تامين ميكرد. وضعيت اين راديو چگونه است و براي آن در تابستان سال جاري چه برنامهاي داريد؟
راديو دريا در سالهاي بعداز انقلاب در فصل تابستان فعال بود و برنامهاي بانام گلبانگ ساحل پخش ميشد؛ اما چند سالي است كه از آن استفاده نميشود.
در تابستان سال جاري هم به خاطر وجود ماه مبارك رمضان در صورت تصويب طرح گلبانگ ساحل كمتر از 40 روز قبل از شروع ماه مبارك و كمتر از 20 روز بعد از ماه مبارك برنامه خواهيم داشت. اما درخصوص توليد و پخش برنامه گلبانگ ساحل ازراديو دريا هنوز تصميمي اتخاذ نشده است.
راديو مازندران ساليان گذشته همواره يكي از شبكههاي موفق در بين استان ها، جشنوارهها وجذب مخاطبان بوده است. علت اين موفقيت چيست؟
دليل توفيقات مكرر صداي مركزمازندران در جشنوارههاي مختلف توجه به قابليتها و توانمنديهاي فرهنگي و بومي استان در توليد برنامه، حركت در جهت توليد برنامه با نظر مخاطبان، آموزش مستمر تئوري و عملي عوامل برنامهساز، جدي گرفتن نظارت و ارزيابي برنامهها، مشورت با كارشناسان خارج از سازمان و استفاده از نظرهاي آنها درارائه طرح واجراي آنها، توجه به مسائل معيشتي كاركنان برنامهساز و تعامل با بخشهاي پشتيباني داخل مركز براي حمايت هر چه بهتر و بيشتر از توليدات راديويي است.
چرا توليدات تلويزيون مركز به اندازه راديو درخشش نداشته است؟ چه برنامههايي براي ارتقاي كيفي آن داريد؟
تفاوت كار در راديو و تلويزيون كاملا محسوس است. طيف مخاطبان راديو با مخاطبان تلويزيون كاملا فرق دارد و برنامهسازي درراديو به فاكتورهاي كمتري نياز دارد.
با همين وجود ارتقاي كيفي توليدات تلويزيوني مركز در سالهاي اخير كاملا محسوس است، اما براي كيفيتر كردن آنها بايد شرايط و امكانات توليد را در مراكز تسهيل كرد و نيروهاي انساني مراكز را آموزش داد.
ديدگاه مركز در بهرهگيري از عوامل توليدي كيفي، كاربلد و هنرمند بازنشسته چگونه است؟
از نظر مركز مازندران نيروي توليدي بازنشسته وجود ندارد و بايد دركنار جوانترها از تجربه اين هنرمندان نيز استفاده كرد و حتي در صورت تمايل شخصي فرد بازنشسته، همه تلاشها در راستاي استفاده از ايدهها، انديشهها و توان همكار بازنشسته به كار گرفته خواهد شد. همچنين مركز در فكر ارائه كارهاي فاخر و در شأن مردم شهيدپرور مازندران است، بنابراين هر كسي كه ميتواند كار حرفهاي توام با اخلاق حرفهاي را در توليدات راديويي و تلويزيوني به كار گيرد، مركز با كمال ميل از آنها استفاده ميكند.
شما تا چه اندازه و چگونه از نيروهاي جوان با استعداد بهره ميگيريد؟
نيروي جوان موتور محركه مركز مازندران است و خلاقيت و نوآوري جزو تفكيكناپذير از كاركرد و انتظار از جوان است. در مركز مازندران جوانان كنار با تجربهها و همراه با آنها كار ميكنند. به اين شكل انتقال اطلاعات و تجربهها به كاربرديترين شكل انجام ميشود كه حتي بخشي از نيروهاي مركز كه در كسوت تهيهكننده راديو و توليد برنامه همكاري ميكنند از قشر جوان هستند و ديگران نيز از شور ونشاط جواني جوانان بهره ميگيرند.
نمود بارز طبيعت زيبا وجذاب در ايران، استان مازندران است. چرا اين زيباييهاي بكر و ديدني به شيوهها و ساختارهاي متفاوت در شبكههاي سراسري كمتر ديده ميشود؟
متاسفانه مشكلات مازندران در زير برگ سبز جنگل وآبي دريا پنهان شد. همه ساله گردشگران زيادي وارد استان ميشوند و از نعمت خدادادي بهره ميگيرند. اين كار بايد بر اقتصاد استان تاثيرداشته باشد.
ولي متاسفانه اينطور نشده و آسيبهاي جدي نيز نصيب مازندران ميشود. مثل زباله كه معضل استان است. اما در صداوسيماي مازندران بارها توليداتي با رويكرد پرداختن به طبيعت مازندران تهيه و پخش شده و از سوي ديگر ولههاي تصويري و مستندهاي زيادي از طبيعت اين دريا توليد و به شبكههاي سراسري ارسال شده است. اما اينكه چرا توليدات در شبكههاي سراسري كمتر پخش ميشود را بايد از مسوولان اين شبكهها پرسيد.
برنامهريزي مركز در سال جاري براي توليد آثار نمايشي در ساختارهاي مستند، انيميشن، سريال و فيلم تلويزيوني چيست؟
در سال جاري سيماي شبكه طبرستان، توليد انيميشن 13 قسمتي به نام محيطبانان، مستند جنگل مازندران در 13 قسمت 30 دقيقهاي و 3 تله فيلم به نامهاي ريشه در آسمان، جادههاي تاريك و روشن و شهيد بصير و 2 سريال به نامهاي گرگ و ميش و مرواريد سياه و... را دردست ساخت دارد.
گفتوگو را با نكات گفته نشده به پايان ببريد.
با نگاهي گذرا به تاريخچه فرهنگي و اجتماعي مازندران در مييابيم اين استان مهد تمدن بشري و سرزمين علويان و مرعشيان، داراي تاريخچه بسيار كهن و فراز و نشيبها و حوادث متعدد و همچنين سرشار از استعدادهاي ويژه به لحاظ جغرافيايي، اجتماعي، علمي و فرهنگ بومي بوده است كه هريك از اينها خود به بحث و بررسي جدا گانهاي نياز دارد.
اما اينكه چرا ما در ساخت برنامههاي بومي و محلي تلويزيوني كمتر موفق بودهايم، به برخي موارد و مشكلات اشاره ميكنم. استادان اهل فن و محققان و پژوهشگران در سطوح دانشگاهي و مراكز علمي، چه خوب بود ضمن پرداختن به موضوع تاريخ كهن مازندران، نگاه پژوهشگرانه و تحقيقاتي خود را كمي ريشهايتر و عميقتر ميكردند تا بازخورد و نتيجهاي كه از آن تحقيقات حاصل ميشد، ميتوانست نيازهاي مردم جامعه و مخاطبان استان را تأمين كند و رسانه استاني نيز بسهولت و با رجوع به آن مستندات، برنامههاي مخاطب محور و با غناي محتوايي بيشتر را توليد و پخش ميكرد. همچنين نبود امكانات و عدم همكاري لازم برخي مسوولان ذيربط استان، خود دليلي بر كندي روند تهيه اينگونه برنامههاست.
بتازگي صدا و سيماي مازندران با تشكيل اتاق فكر و با حضور كارشناسان خبره و اهل نظر، به يكسري اطلاعات و مستندات مبتني بر واقعيات و صداقت دست يافته كه اين كار هم سال 1389 با توليد 3 سريال و 2 فيلم سينمايي آغاز شد و اين نشان ميدهد مركز مازندران به سمت ارتقاي كيفي و محتوايي شبكه پيش رفته و امسال نيز كه به سال جهاد اقتصادي نام گرفته تمام توان خود را براي ارائه و ساخت توليدات برنامههايي با هدف تاريخي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي به كار بسته است.
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت 20:32 توسط "روابط عمومی"
|
